Utmaningen New York

Teams

TEAM MYLLYMÄKI

MÅL: SUB 3.10

UTMANARE: TOMMY MYLLYMÄKI
COACH: MAGNUS BERGMAN

Tommy Myllymäki är verkligen en stjärnkock. RW-medarbetaren har vunnit Årets Kock, Kockarnas kamp och har meriterande silver- och bronsmedaljer i den omtalade kocktävlingen Bocuse d’Or. Han har även gett ut storsäljande matböcker och drivit flera framgångsrika restauranger. En gång i tiden spelade Tommy fotboll och gillade redan då att springa. Men det var inte förrän en köksmästare fick honom att springa Lidingöloppet som han fastnade för långlopp. Efter Stockholm Marathon 2004, som han sprang på 3.38, gick han på för hårt vilket medförde ett träningsuppehåll under tio år. Men sedan några år springer Tommy regelbundet igen, och under våren sprang han Paris Marathon på imponerande 3.19. ”Löpning som träningsform passar mig bra, jag reser mycket i jobbet och löpningen är då både lättillgänglig och ett perfekt sätt att upptäcka en ny stad på. Det känns bra att ha Magnus Bergman som coach eftersom han inspirerat mig att ta löpningen till nästa nivå genom mer strukturerad och målmedveten träning. New York Marathon är verkligen ett inspirerande mål”, säger Tommy Myllymäki.

Coach: Magnus Bergman
Magnus har en imponerande meritlista som elitlöpare och var något av en expert på Lidingöloppets 30-kilometersbana. Inte bara sprang han loppet på grymma 1.37 - han var även under 1.40 inte mindre än fem gånger. Magnus har dessutom SMmedaljer på alla underlag: bana, landsväg och terräng. Numera arbetar Magnus som chef på ett läkemedelsbolag, men han hoppar gärna in som kommentator på några av Sveriges stora lopp och ger ibland löpare tips på träningsupplägg.

Tommys tidsmål: 3.10
”Testresultatet var kanske något sämre än jag trodde, men jag hade streptokocker i kroppen veckorna före testet så det kanske inte var så konstigt. Tidsmålet på 3.10 känns bra och nåbart – så länge jag är frisk och hel”, säger Tommy om sitt test.

Coach Magnus Bergman kommenterar:
”Med tanke på hur mycket Tommy arbetar är det fascinerande att han ändå kan prestera så bra – en mer hängiven och målinriktad person får man leta efter. För mig handlar det därför mycket om att bromsa Tommy. Hans starka vilja är förmodligen en av orsakerna till att han haft skadeproblem tidigare, han har nog ökat träningsmängden för snabbt helt enkelt. Tidsmålet på 3.10 är rimligt, om än utmanande – vilket ett tidsmål ska vara.”

TEAM SÖDERGREN

MÅL: SUB 2.40

UTMANARE: ANDERS SÖDERGREN
COACH: CHARLOTTE KARLSSON

Anders Södergrens meritlista som skidåkare är imponerande, Anders har bland annat ett OS-guld i stafett på meritlistan (vilket även gav laget bragdguldet 2010) och har tagit två individuella VM-silver. På de svenska mästerskapen har han, tillsammans med Mora-Nisse Karlsson, tagit flest SM-guld genom tiderna. Anders har representerat skidlandslaget i över 15 år, men har nu trappat ner sin elitsatsning. Numera arbetar han som sponsorcoach åt Svenska skidförbundet. Formen har Anders däremot hållit på en hög nivå. Så sent som i mars i år blev han femma på femmilen på skid- SM, och nyligen sprang han ett millopp på 35 minuter – så kapaciteten finns onekligen fortfarande.

Coach: Charlotte Karlsson
Charlotte är mitt uppe i sin elitkarriär som löpare. Hon kom på åttonde plats i senaste upplagan av Stockholm Marathon, vilket gav ett SM-brons, och sprang maratondistansen under friidrotts-VM i Peking 2015. Hon är också en av grun­darna till Runday, som från början var en träningsgrupp för motionärer och som sedan utvecklades till ett företag inom löpcoachning. Numera jobbar Charlotte i egen regi som coach och inspiratör inom löpning och träning. Hon säger själv att hon brinner för att inspirera andra till en aktiv livsstil: ”Jag tror att alla kan lära sig att älska löpning.”

Anders tidsmål: 2.40
Eftersom Anders inte har kunnat göra testet ännu är det preliminära tidsmålet på 2.40 baserat på ett 10,3 kilometer kuperat lopp som han sprang på 35.48 med delar av skid­landslaget i maj. ”Jag har aldrig varit sugen på att springa ett maraton på asfalt, men kombinationen av upplevelsen och att New York Marathon är det största man kan springa lockar förstås. Jag hoppas kunna springa på runt 2.40, men eftersom vi inte hann göra testet vet jag inte vad mina värden säger. Jag är van att springa tre–fyra timmar långa pass under barmarksträ­ningen, men aldrig på så hårt underlag som det blir i New York. Jag avslutade min elitsäsong förra året men kan nog leva något år till på den fysik jag byggt upp. Det ska bli rik­tigt kul att få hjälp av Charlotte, med tanke på hennes erfaren­het av maratonlöpning.”

Coach Charlotte Karlsson kommenterar:
”Jag har inte fått värdena på Anders test ännu, men baserat på hur han kört skidor i vinter och hans tid på milen är 2.40 ett rimligt mål. Han har förmodligen kapacitet till ännu snabbare tider – som elitidrottare är han van att träna mycket och hårt, och han har alltid sprungit mycket. Men det är nog klokt att inte sätta rib­ban för högt. Anders behöver asfaltsvana så vi trappar upp träningen långsamt för att inte riskera någon skada.”

TEAM SARENBRANT

MÅL: SUB 3.55

UTMANARE: SOFIE SARENBRANT
COACH: ANDERS SZALKAI

Sofie Sarenbrant debuterade som författare 2010 och har sedan dess gjort succé med sina deckare, där kriminalkommissarie Emma Sköld är huvudperson. Sofies böcker har sålt i mer än en miljon exemplar och har kommit ut i tretton länder. Sofie sprang lite under sin ungdom och har hållit i gång med löpning som motionsform, men hon springer aldrig några längre sträckor. Viss erfarenhet har hon däremot av maratonlöpning – som åskådare. Det var i samband med det kylslagna Stockholm Marathon 2012 som Sofie gjorde research inför boken ”Andra andningen” som utspelar sig under loppet. Hon menar att det finns vissa likheter med att arbeta som spänningsförfattare och att springa lopp: ”Det är spännande att ha löpare flåsande bakom ryggen.”

Coach: Anders Szalkai
Runner’s Worlds chefredaktör har sprungit på elitnivå med starter i både VM och OS – ”Szacke” är fortfarande den senaste svenske manliga vinnaren av Stockholm Marathon (2001). Efter elitkarriären har Anders fortsatt att jobba med löpning, inte minst som coach – hans träningsprogram har hjälpt många löpare att nå sina mål.

Sofies tidsmål: 3.55
”New York Marathon kommer att bli mitt första – och kanske sista maraton. Jag har nämligen lovat mig själv att aldrig ens överväga att springa så långt. Det verkar alldeles för jobbigt. Dagen innan jag fick frågan om jag ville vara med på utmaningen berättade jag i en podd att jag aldrig skulle springa maran. Vad har jag egentligen tackat ja till? Jag springer regelbundet, men snarare sex till tio kilometer – jag gillar att springa fort och få det överstökat. En halvmara är det allra längsta jag har sprungit på träning, jag kan faktiskt inte förstå hur jag ska orka springa dubbelt så långt. Men det var något med kombinationen ’utmaning’ och New York som lät lockande.”

Coach Anders Szalkai kommenterar:
”Sofies starka vilja imponerade under testet, men hon var nog lite skärrad av alla små blodprov som togs. När det var över visade det sig att hon nog hade kunnat pressa sig lite till, men vi fick alla värden vi behöver för att planera träningen. Utmaningen för Sofie blir att få upp volymen på långpassen utan att bli överansträngd. Samtidigt har hon en förbättringspotential när det gäller syreupptagningsförmågan, så med bra intervaller och träningskontinuitet kommer Sofie att kunna utvecklas. Tidsmålet på 3.55 är realistiskt men ganska tufft för en debutmara – inte minst med tanke på att hon faktiskt inte sprungit längre än ett halvmaraton.”